Roadtrip; Niagara och Kanada

Helgen var helt underbar, tänkte att jag ska skriva om den här så det kommer bli ett långt inlägg, men ska försöka slänga in lite bilder med =)

Torsdag
Efter praktik och en konferans så hämtade Eileen och Nadine upp mig på MC donalds på flygplatsen och våran roadtrip kunde börja =). Fick godis och ett födelsedagskort av dom först, gulligt av dom. Sen åkte vi drygt 6 timmar för att komma till vårat Hostel vid niagara fallen. Ett jättefint hostel, kändes mer som ett hem - jättemysigt. Vi slängde in våra saker och åkte sedan till en winbar, åt lite mat och drack lite vin för att fira min 23 års dag =).


Eileen, jag och Nadine

Efter maten så gick vi och tittade lite på fallen i mörkret, vilket bara gjorde oss mer uppspelta inför fredagen =)

Fredag
Fedagen började med att beundra fallen från amerikas sida, vi gick en tur som heter Cave of the winds, som är träbroar som går precis vid fallen. Därefter åkte vi Maid of the Mist, båt som går precis in vid horseshoefalls. Vi blev deffitnivt blöta!! Så efter det var det dags att gå tillbaka till hostelet, byta om och sedan gå och äta lunch. Efter lunchen promenerad vi över till Kanada (ja ni läste rätt, promenerade). Vi tittade på fallen från Kanadas sida och det är sant som dom säger - Kanada har den bästa utsikten över fallen. Vi gick en promenad bakom fallen och sedan gick vi till Hard rock cafe för lite middag och därefter satt vi ett tag på någon bar. Precis innan vi skulle gå därifrån kom servitrisen/bartendern fram och sa "The gentleman at the bar would like to buy you girls a new round, what would you like?". Nadine skrattade och konstanterade att det var ungefär som på film =P. Kvällen avslutades med ett fyverkeri över fallen =)


Jag och Nadine med våran hyrbil =)


Jag, med de amerikanska fallen i bakgrunden.



Jaha, då promenerar vi in i Kanada då =D

 
De amerikanska fallen, kortet taget från gångbron över till Kanada.


Lördag
Lördagen blev det tidig uppstigning och bara att hoppa in i bilen för att åka över till Kanada igen. Dagen spenderades i Kanada och vi var upp i ett torn som tydligen var världens högsta fristående byggnad. Vi var upp på 450 meters höjd eller något sådant.  Vi tittade även in stadshuset, både de gammla och nya och sen blev det en del shopping. Köpte två par jeans, det ena paret för 150 kronor och det andra för 175 på rean - helt okej haha =P. Mössa och vantar inhandlades också.


Toronto


Och titta vad jag mer hittade på Lördagen =D Vi hamnade vid IKEA, så lite svenska godsaker var ju tvugna att inhandlas.


Söndag
Vi skulle spendera eftermiddagen/kvällen på Cedars point, en nöjespark men kom fram till att vädret var för dåligt, samt att öppetiderna hade ändrats så det vart för lite tid. Så istället åkte vi upp till Fort Niagrah vandrade runt där, det var rätt häftigt faktiskt =). Sedan åkte vi dom 6 timmarna hemåt igen, med stop bla i buffalo - där vi för övrigt åt resans sämsta lunch. Här i USA ska man alltid lämna dricks om man äter på ett ställe med en servitris som kommer fram och serverar och hjälper en, även om man inte är nöjd ska man lämna minst 10% i dricks - så är det bara har jag lärt mig. Men på detta ställe sket vi faktiskt totalt i alla sociala regler och lämnade noll i dricks. Servitrisen var otrevlig, visste inte vad de hade på menyn, kunde inte tänka sig att ge mig pommesfrites istället för ett pitabröd eftersom jag är allergisk m.m. Dessutom var inte maten något att hurra över. Så det blev 0 dollar i dricks där. Kom i alla fall hem i skaplig tid vilket var skönt eftersom jag hade praktik idag.



Fort Niagra.Byggnaden som ses på bilden är kännts som det franska slottet.

Hittade även ett brev med mörkchoklad i brevlådan idag från UppsalaAnna - tack vännen, du är en ängel =D Samt födelsedags kort från Andreas, tänk att man kan bli så glad för brev+choklad och kort =D

Praktiken idag var helt okej, promenaden dit tog "bara" 45 minuter idag. Väl där så var såklart inne min handledare Patrick där, utan han hade bytt tur. Så var på väg att få gå hem igen, men dom löste det. Sen efter praktiken var jag med proffessor Keuogh och hämtade Karro från flygplatsen. Hon fick bo i en av lägenheterna utanför campus, så hon har kök och allt =) Visade runt henne på campus, var och åt och sedan handlade vi lite innan jag lämnade henne vid hennes lägenhet. Imorgon har jag praktik igen, så det är dags att sova =)

Natti Natti!


Kommentarer
Postat av: Carin

Vilken underbar tripp, snacka om att man vill dit :)

2009-10-06 @ 04:54:52
URL: http://nursen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0