Skillnader i sjukvård Sverige-USA, del 1

Hej! Försökte posta det här inlägget igår, men det gick inge bra så det kommer idag istället:

Så nu var praktiken slut, eller jag har en dag kvar på en sårvårdsmottagning men det är inte förens om två veckor. Idag var jag på Tower 10, en avdelning med medicinska samt kirurgiska patienter, det var väldigt blandade sjukdommar. Vi hade 6 fall av H1N1 på avdelningen, sån tur var hade jag och min sjuksköterska inte hand om dom patienterna och jag bar munskydd hela tiden. Min sjuksköterska var helt underbar! Väldigt angangerad och hängiven till sitt jobb, man märkte verkligen hur mycke hon älskade det! Hon pratade mycket om Gud, och att det var han som hade kallat henne till detta och att hon känt sig dragen till olika områden inom vården och att detta berodde på att Gud hade visat henne vägen dit. Fick många frågor om sjukvården i sverige också, men det tycker jag bara är roligt. Jag lär mig mycket av det med. Hon sa även att hon beundrade mig, som hade tagit mig till ett helt nytt land, alldeles själv, där kulturen och människorna är annorlunda - det var roligt att höra =).

Tänkte gå igenom lite saker som är annorlunda här mot hemma, men eftersom det är rätt mycket så kommer nog ett till inlägg om detta..

Orginisationen - Självklart stor skillnad mot Sverige med tanke på att vi har "fri" hälso- och sjukvård, medans man här måste ha försäkringar m.m. Har försökt förstå hur hela systemet är uppbyggt med försäkringar m.m., men jag blir bara förvirrad Haha. Men det jag har förstått är i alla fall att om du inte har en försäkring så ger sjukvården dig endast den vård som du måste ha för att överleva, inte mer. Något annat som är annorlunda är yrkeskategorierna som finns. Om jag har fattat detta rätt så är det PCA - som är de som hjälper patienterna (typ liknande undersköterska), sen finns det registered practical nurse, som har två års utbildning och får göra en del medicindelning, hänga vissa dropp m.m. Efter det så är det Registered nurse, som har fyra års utbildning och därefter kan man också utbilda sig för att få en bachlors degree och en doctors degree. Men som sagt, är inte helt säker på att jag uppfattat allt rätt haha.

Hygien - Detta är något jag sett väldigt stor skillnad på. På vårdhemmet jag var på i början av min praktik så  hade de inte ens ordentligt med handsprit, utan det fanns endast en flaska handsprit/avdelning. Dessutom heltäckningsmatta i gemensamma utrymme och när en sal var isolerad så avr inte dörren stängd och patienten fick komma ut ur rummet. Både på vårdhemmet och sjukhuset har personalen långärmad arbetsdräkt, det är tillåtet med smycken och klockor och håret behöver inte vara uppsatt om du har långt hår. Handsprit fanns det i alla fall gott om på sjukhuset och det känns ju i alla fall tryggt.

Medicindelning- Här förvaras den mesta medicinen (ialla fall på sjukhuset) i lådor och i skåp som är låsta och datorstyrda. För att komma åt medicinen måste ssk först logga in med sitt ID-kort och fingeravtryck, därefter välja akutell patient. När hon gjort detta kommer patientens alla mediciner upp och hon kan välja dom hon vill ge. När hon valt medicinerna hon vill ta ut öppnar sig en låda och det står på skärmen i vilket fack i lådan som medicinen ligger och hur många hon ska ta, därefter öppnar sig nästa låda/skåp och så fortsätter detta så. Om det är narkotika preparat så måste hon räkna tabletterna innan hon tar ur dom.

Jag tror detta får räcka för idag, fler skillander jag kommer ta upp är; arbetsdräkt, arbetstider, blodprovtagning ur PVK/CVK/picline, dokumentation och jag kommer säkert på något mer.

Här är det föresten midtermbreak nu, vilket innebär att alla har fredagen ledigt, så det är en lång helg. Imorgon ska jag och karro med proffessor Keuogh till något varuhus där man får provsmaka mat och vin, om jag uppfattat det rätt - det visar sig imorgon. Sen på lördag är det födelsedagsfest hos Moto och på Söndag ska jag till någon internationell marknad med ISA. Eventuellt ska jag klämma in ett besök på Haunted House med Stacey, Chelsea och Doug - men jag vet inte, ajg är ju rädd för sånt där Haha! Höll ju på att få en hjärtattack i Ölands nöjesparks spökhus och på Madame Taussues (ursäkta stavning) skräckavdelning... Så det kanske inte är något för mig haha =P.
Men nu är det dags för Greys Anatomi!
KRam


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0