Skillnader i vården sverige - USA del 2

Hej!
Först vill jag svara på Annas fråga om hur sötpotatisen med marshmellows smakade; det smakade ruskigt sött! Och ni som känner mig vet ju att jag är en riktig gottegris - men det var för sött till och med för mig. Inget jag skulle äta igen med andra ord, men det var kul att testa haha.

Jag hade ju lovat en fortsättning på vården i sverige och USA så här kommer den!

Arbetstiderna - Här i USA jobbar de ofta 12 timmars pass; börjar kanske 6 på morgonen och jobbar till sex på kvällen. Dom jag pratat med tycker att det är bra för att de bara jobbar tre dagar i veckan och det då känns som att de är mer lediga. Alla jobbar dock inte så många timmar och det verkade vara vanligast på sjukhuset. Dessutom verkar dom antingen jobba bara dagturer, bara kvällsturer eller bara natt.

Arbetsdräkt - Färgen på kläderna visar vad du har för status. Blå/vit har jag för mig var sjuksköterskor och grönt läkare (inte helt säker, kan varit tvärtom med). Arbetsdräkten var ofta långärmad - vilket vi inte är tillåtna att ha hemma i svergie.

Dokumentation - Dom har inte samma dokumentationssytem som oss. Medicinerna dokumenteras på datorn, de registras även i datorsystemet när du tar ut medcininen plus att du skriver i pappersjournal med - så på 3 olika ställen registreras/signeras medicinen. Övrig dokumentation sker fortfarande i pappersjournal, men dom ska börja med datorjournaler så småningom. De verkar dock inte skriva lika mycket som oss utan har mest checklistor dom ska göras varje timme. Jag tror dom älskar vital signs här (blodtryck, temp, puls, lyssnar på lugnor, lyssnar på buken osv) det tas på varenda patient minst en gång/pass oavsett vad dom är där för. 

Blodprovtagning ur CVK/PVK/Picline - tas på så vis att de drar ut blodet med en tio ml spruta, kasserar de 5 först ml. Tar sedan en ny spruta och drar ut blod. Sätter på en nål på sprutan och därefter sprutar ner blodet i rören. Jag avrt väldigt förvånad över detta först, men sen visade det sig att dom akn göra som vi gör med även om det beskrivna sättet tycks vara mer vanligt.

Detta får nog också räcka för ikväll. Tänkte skriva ett inlägg någon dag om anmälla skillnader jag hittat mellan USA och sverige när jag bott här nu i 10 veckor. Men det får som sagt bli en annan dag. Brandlarmet gick föresten idag igen, så det var bara att gå ut i kylan. Sen när vi skulle gå in var alla tvugna att gå på led och visa upp händerna för en polis som lyste på dom med någon lampa. Jag tror att någon hade satt igång brandlarmet och gör man det så tror jag att man får något ämne på händerna som visar att man är den som dragit i gång larmet. Har man gjort det är det rätt dyra böter tror jag. Jag klarade mig fint i alla fall! haha

Nu Greys! Natti! KRam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0